Skype for Business lukker ned i 2021

Banner med Skype for Business

Hvad er alternativet til Skype for Business?

Endnu en gang sender Microsoft en af deres gamle kendinge på pension. Læs her, hvad det betyder for dig som bruger af Skype for Business, og hvad vi ved lige nu.

D. 14. januar i år var det Windows 7, der blev sendt på pension af Microsoft. Denne gang er det Skype for Business, som sendes på pension. I rigtig mange år har dette værktøj forbundet virksomheder, ansatte og samarbejdspartnere over hele verden. Derfor har du måske også set lidt fortvivlet på nyheden og tænkt: Hvad gør vi nu?

Men bare rolig. Det skulle ligne Microsoft dårligt, hvis de ikke havde tænkt i en ny og mere smart løsning. Og det er selvfølgelig også tilfældet her.

Det betyder lukningen af Skype for Business

Datoen for pensionsfesten er sat til d. 31. juli, 2021, altså halvandet år ud i fremtiden. Indtil da, vil I ikke opleve forandringer.

Unified Communication

Siden september sidste år, har Microsoft onboardet alle nye brugere af Microsoft Teams til de nye funktioner, som skal erstatte Skype for Business. Er I eksisterende bruger af Teams eller Skype for Business, har I oplevet at få meddelelser om den kommende pension, men som sagt; I vil stadig kunne bruge programmet.

Microsoft har bebudet, at der kommer endnu flere og bedre værktøjer, der gør det muligt at sammensmelte virksomheder globalt og internationalt med deres nye Teams funktioner, som i fagsproget er døbt Unified Communication (se desuden film om begrebet Unified Communication her eller nedenfor). Fx er det allerede muligt at chatte og ringe sammen, bruge live video og samtidig opdatere i interne og fælles dokumenter, mens I holder online møder.

Mange af disse funktioner er allerede eksisterende og vil blive yderligere udbygget allerede i Q1, 2020. Migrationen mellem Microsoft Teams og Business for Skype er derfor allerede i gang.

God IT-rådgivning er afgørende for korrekt brug af Teams

Selvom Microsoft gør, hvad de kan for at uddanne og informere om deres mange værktøjer, så er hverdagen en anden for mange brugere.

I har brug for korrekt IT-rådgivning

Systemer bliver generelt mere komplekse. Det gør Microsofts værktøjer også. Skal I udnytte mulighederne optimalt for jeres virksomhed, er det yderst vigtigt, at I får den rette hjælp og rådgivning.

Vi oplever ofte, at kunderne godt ved, at der er store fordele ved programmerne, men i praksis får de aldrig lært det godt nok til, at de oplever en reel værdi.

Det er afgørende, at I har en god IT-rådgiver med jer, når I skal bruge programmerne. En ekspert, der kan opsætte og installere korrekt, og som samtidig ikke går hjem før alle er undervist i brugen.
Det er IKKE penge sparet at selv gå i gang med at udforske og opsætte de mange komplekse komponenter og værktøjer i Microsoft Teams. Det er for ressourcetungt, og ingen vil alligevel have tiden til at lære alle funktionerne og fordelene at kende godt nok.

Det er kun en ekspert, der kan gøre det for dig.

Vi anbefaler 3 steps:

  1. korrekt installation og opsætning fra en IT-ekspert/rådgiver
  2. en workshop for medarbejdere og brugere
  3. en serviceaftale, der sikrer, at alt er opdateret og at I kan få rette hjælp, når behovet opstår. Ingen af de 3 trin behøver at koste jer dyrt – mange af vores Coworkers tilbyder det som en fast del af en generelt serviceaftale.

Tag kontakt på www.coworkit.dk – her finder du også din lokale IT-ekspert i Danmarks største og uafhængige IT-netværk.

Vi hører meget gerne fra dig

Du kan skrive til os via denne side, ringe til os eller finde en Coworker, der er tæt på dig her og tage direkte kontakt

Når du skriver via siden her, så vender vi tilbage til dig inden for kort tid. Hvis du ringer til os, så tager vi telefonen med det samme – eller ringer tilbage, så snart vi kan.

Vi glæder os til at høre fra dig!