Ny softwareløsning til vognmænd – slut med de gule sedler

Ny-softwareløsning-til-vognmænd

Slut med de umulige krøllede, gule sedler

Skaden er sket. En chauffør har påkørt en betonpille, og nu skal værksted, forsikringsselskab og kørselsansvarlig have en forklaring. Det store skrivearbejde skal sættes i gang. Er det en situation, du kender? Så kender du sikkert også besværet med små sedler med modpartens kontaktdata, beskrivelse af skaden og beskeden til værkstedet.

For hvor blev nu sedlerne af – og hvad står der med ulæselig håndskrift? Hos BAT, Bornholms offentlige trafikselskab, har man gjort op med besværet med de ofte krøllede, ulæselige, mangelfulde, halvvåde meldesedler og i stedet indført digital registrering og håndtering af skader, fejl og mangler på selskabets samlede vognpark af både busser, minibusser og servicebiler.

”Alle med flådehåndtering vil have glæde af denne løsning”
Lars Nygaard
Projekt- og kvalitetsleder ved BAT

Det var Lars Nygaard, der for nogle år siden blev træt af roderiet med håndskrevne beskeder, og han spurgte sig selv: ”Der må være en nemmere måde at gøre dette på?” Han tog kontakt til den lokale IT-Mester på Bornholm, JF Data Service, og sammen har de udviklet denne unikke digitale platform, som ved hjælp af en almindelig tablet samler og dokumenterer alle væsentlige informationer ved skader eller fejl og mangler. 

”Vi har ikke udviklet app’en ud fra et ønske om besparelser, men fordi vi ønskede et mere kontrolleret flow, fra skaden eller behovet for reparation opstår, til værkstedet har klaret opgaven. Alt sammen sker i en overskuelig proces, og det er blevet et virkelig praktisk værktøj”, siger Lars Nygaard.

Skader registreres på stedet

Med den nyudviklede løsning bliver skader beskrevet og fotograferet på stedet af chaufføren. GPS-koordinater, billeder, eventuelle vidneudsagn og andet materiale samles i én fil, som overføres digitalt til driftsledelsen samt den flådeansvarlige, der kan sende filen direkte videre til forsikringsselskabet, hvis der er tale om en forsikringsskade. Er der tale om slitage eller mindre skader, sendes billeder og tekst automatisk til værkstedet, som så kan planlægge reparation. Den flådeansvarlige kan også altid følge med i meldinger på fejl og mangler.

Løsningen til registrering af fejl og mangler er en videreudvikling af en igangværende proces med at digitalisere al data i trafikselskabet, fra planlægning af kørselsopgaver og overblik over brændstofforbrug til bestilling af rengøring og registrering af hittegods fundet i busserne.

”Med den nye løsning i busserne er arbejdet blevet nemmere for alle. Værkstedet skal ikke gætte sig til, hvad der står på små gule sedler, og chaufføren har nemt registreret behovet for reparation blot ved at tage nogle billeder i stedet for at skulle skrive lange forklaringer – en helt klar forbedring for den gruppe af ansatte, der er bogligt udfordrede”,
Lars Nygaard
Projekt- og kvalitetsleder ved BAT

Erfaringerne fra Bornholm bliver brugt til at lancere den nye digitale fejl-og-mangler løsning i resten af landet i løbet af 2018. Det er den landsdækkende leverandør af it-service, IT-Mester, som i samarbejde med producenten JF Data Service tilbyder busselskaber, fragtfirmaer, taxiselskaber og virksomheder med flådeadministration denne løsning.

JF Data Service varetager levering af det nøglefærdige system og vil i samarbejde med IT-Mester stå for installering, service og support. IT-Mester har cirka 40 lokaler IT-Mestre fordelt rundt i landet, og systemet kan derfor leveres lokalt. Du vil som kunde have daglig support og service lige ved hånden.

Del på linkedin
Del denne side på LinkedIn

Vi hører meget gerne fra dig

Du kan skrive til os via denne side, ringe til os eller finde en Coworker, der er tæt på dig her og tage direkte kontakt

Du kan også forsøge med brevdue, men det er nok en mulighed, du skal genoverveje, hvis du har travlt eller har et akut problem.

Når du skriver via siden her, så vender vi tilbage til dig inden for kort tid. Hvis du ringer til os, så tager vi telefonen med det samme – eller ringer tilbage, så snart vi kan.

Vi glæder os til at høre fra dig!

Fejlmeldebogen
Fejlmeldebogen er en appbaseret løsning til fejlmelding på køretøjer, men styring fra administration og prioritering på værksted.
Læs mere
Havneløsningen
Havneløsningen er en komplet standerløsning, der er flyttet ned i en app/PC løsning, så der kan leveres samme løsning til stander, PC og app. Systemet er til booking og betaling af havnepladser.
Læs mere
Tidligere
Næste

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *