Applikationer, Office 365

IT-rådgivning – 3 ting, du skal være opmærksom på!

Applikationer, Office 365

IT-rådgivning – 3 ting, du skal være opmærksom på!

Den rette IT-rådgivning handler om meget mere end at finde ud af, hvilke stik I skal bruge, hvilken software der skal til, og hvilken hardware der skal skiftes ud eller opgraderes.

Får du den rette IT-rådgivning kan det være en stor hjælp på vejen til at udvikle din forretning, øge din omsætning og udvikle din virksomhed yderligere.

Martin Krogh Nielsen fra Perspectiva IT i Holbæk tager dig her igennem de 3 ting, som du skal kræve af din IT-rådgiver, når I sidder overfor hinanden. 

https://youtu.be/6inP9XU0p-U

1: Vælg den bedste teknologi – ikke nødvendigvis den nyeste

Bare fordi der kommer nye teknologier på markedet, er det ikke ens betydende med, at det nødvendigvis er den rigtige for din virksomhed. Du er helt sikkert blevet ringet op af en sælger, der har det nyeste og bedste til dig, eller også taler kollegerne/medarbejderne om et nyt program, som kan gøre det hele meget lettere – i hvert fald, hvis du spørger producenten.

Det er her, du skal være opmærksom på at spørge ind til den nye teknologi, som din IT-rådgiver kommer med. Du skal vide, hvad det præcist er, den gør for din virksomhed, i forhold til funktionalitet, hvilke muligheder og udfordringer der måtte opstå i forhold til integration til dine øvrige IT-værktøjer, og så skal du evt. spørge ind til sparring på en business case, der sætter tal på besparelser eller øget indtjening.

Du skal ikke falde på halen over alt, der er nyt, og du skal kræve, at din IT-rådgiver ikke gør det samme.

2: Læg den rigtige strategi med de svære spørgsmål

En god IT-rådgiver vil altid starte med at spørge ind til, hvad din virksomhed egentlig laver. Han eller hun vil søge at forstå det indgående og derigennem spore sig ind på, hvilket behov som din IT-løsning skal løse for dig.

Korrekt IT-rådgivning vil altid være et led i din forretningsplan, og har du den rigtige mand eller kvinde overfor dig, vil der være et udviklingsperspektiv med i rådgivningen.

En IT-ekspert vil altid kunne rådgive dig til, hvordan du bedst opnår virksomhedens målsætninger og tilgodeser krav fra kunderne med det rigtige IT-setup.

Han/hun vil have de store helikopterbriller på og se langsigtet, men også vide, hvad der skal til på den korte bane – og endnu vigtigere: Hvad der kan justeres på ift. de systemer og det nuværende IT-setup, som I allerede har.

Har din IT-rådgiver de kritiske briller på?

Du skal også være opmærksom på, om du sidder med en IT-rådgiver, som er i stand til at være kritisk overfor de krav, som du kommer med.

En god rådgivning vil altid gå dig lidt på klingen. Det er ikke altid, det du tror, du har behov for, er det, som er det rigtige for din virksomhed. Fx er det slet ikke sikkert, at I er gearet til at implementere nye systemer. Måske er timingen er ikke den rette? Det kan også være, der er organisationsændringer på vej, eller at I vil ændre på jeres ERP-system eller økonomisystem – og er I egentlig klar på det?

Din IT-løsning skal understøtte din virksomhedsstrategi, og den får din IT-rådgiver kun indsigt i, hvis han/hun stiller de rigtige spørgsmål – også de ubehagelige.

Derfor: Sidder du overfor et menneske, som bare (eller kun) siger: ”Ja, ja, det gør vi bare …”  skal du lige have en lille alarmklokke i baghovedet. Tænk på, at du netop har bedt om at få en IT-ekspert til at rådgive dig – ikke snakke dig efter munden.

3: Ærlighed

Det leder videre til noget, som Martin altid har stort fokus på, og som burde være en helt integreret del af al IT-rådgivning: Ærlighed.

For nok er det hardware, software, clouds mm., som der tales om – men i bund og grund er det mennesker, der skal håndtere det IT-setup I har, eller ender med, uanset, hvor strømlinet og cloudbaseret det kører.

Du skal altså være klar på at åbne op og være ærlig ift., hvilke udfordringer I har, hvad der er gået godt for jer, men også hvad, der er gået skidt. Det sidste er nemlig der, hvor den korrekte IT-rådgivning kan vende en nedtur/nedgang eller til noget positivt. Men det kræver altså, at alle kort bliver lagt på bordet.

Det gælder begge veje

Men ærlighed gælder naturligvis ikke kun den ene vej. Du skal kunne høre en lille alarmklokke bimle, hvis din IT-rådgiver siger, han kan levere det hele og på alt. For det er de færreste, der kan det. De helt store IT-virksomheder kan måske, men så er det ofte på bekostning af nærheden og den tætte relation til din IT-leverandør, som i sidste ende kan blive et vigtigt led i din virksomheds positive udvikling.

Lokale i hele Danmark

Derfor: Din IT-rådgiver skal også være ærlig overfor dig, og fortæller de fra start, hvad deres spidskompetence er og ikke er, så har du fat i en, der højst sandsynlig kan levere meget mere, end dem, der siger, de kan det hele.

CoworkIts forretningsmodel understøtter netop dette. Vi ønsker at skabe et netværk, hvor det er muligt for den mindre IT-leverandør at fortsætte med at fokusere og dygtiggøre sig på sit felt og ikke skulle kunne alt – halvt. Er der områder, som vores Coworkers ikke har som spidskompetence i en given opgave, så trækker han gode folk fra netværket ind over projektet, og til sidst står kunderne, og måske også dig og din virksomhed, med et hold af eksperter, som arbejder som et team – aldrig i konkurrence.

Har du lyst og mod på at høre mere om, hvordan vi arbejder med IT-rådgivning i CoworkIt, så tag endelig fat i os.

Se også videoen med Martin her, hvor han også fortæller mere om, hvornår IT-rådgivning fejler, og hvornår den er leveret på den bedst tænkelige måde.


Kontakt os for et uforpligtende møde

Del på linkedin
Del denne side på LinkedIn

Vi hører meget gerne fra dig

Du kan skrive til os via denne side, ringe til os eller finde en Coworker, der er tæt på dig her og tage direkte kontakt

Find CoworkIt Partner

Når du skriver via siden her, så vender vi tilbage til dig inden for kort tid. Hvis du ringer til os, så tager vi telefonen med det samme – eller ringer tilbage, så snart vi kan.

Vi glæder os til at høre fra dig!

Skriv et svar